Jaki będzie rok 2014 dla polskiego SEO?
Jak to co roku o tej porze bywa - czas na jakieś przepowiednie, próby znalezienia złotego środka w SEO w tym roku. W zeszłym roku wyszedłem z założenia, że to będzie rok zamkniętych grup precli i katalogów. No cóż, ostatnie aktualizacje Google pokazały, że miałem rację w połowie...
W połowie, bo w połowie roku nadeszła aktualizacja, która w większym stopniu położyła kres wszelkim katalogom i preclom. Za łatwo się je dało namierzyć, przez co strony dostawały ręczne filtry.
Zapomnijmy o 2013, jest już 2014 rok i trzeba iść dalej.
Co przyniesie rok 2014?
Znaczny wzrost cen za pozycjonowanie
To ma miejsce już od dłuższego czasu. Ostatnie aktualizacje pokazały, że trzeba będzie się jeszcze bardziej się wysilić by zdobyć dobre linki (wyjdź po za schemat). Koniec bezmyślnego linkowania jeśli zależeć nam będzie na trwałych efektach. Z drugiej strony widzę, że systemy wymiany linków całkiem dobrze sobie radzą - należy pamiętać o rozsądku i dobrze zaplanowanych kampaniach.
Będzie popyt na serwisy lepszej jakości
Znam temat z autopsji. Finalizuję sprzedaż kilku serwisów. Myślę, że tutaj będzie większe pole do negocjacji dla właścicieli dobrych i zadbanych serwisów. Zauważyliście, że lepsze podstrony mocniejszych domen wchodzą do top10 a nawet do top3 jak w masło? Przykłady: implanty, zielona herbata i inne gdzie w top10 są strony z FB, G+ czy YouTube.
Sieci społecznościowe?
Jakoś nie widzę tego po za wcześniejszym - czyli tworzenie profili, fanpejdży i następnie ich linkowanie na pozycjonowane frazy. Raz zdarzyło mi się zobaczyć post z G+ w Google na cięższe hasło. Nie wiem czy ktoś się w to będzie bawił, bo takie posty pojawiają się osobom, które mają nas (profil) w znajomych. Im więcej znajomych, tym lepsze wyniki. A żeby mieć lepszy, ciekawszy profil trzeba mieć budżet na jego prowadzenia - koło się zatacza. Oczywiście mowa o długotrwałych efektach.
Większy udział linków brandowych
Coraz więcej linków będzie brandowych czy na adres URL. To już jest, ale w tym roku będzie tego jeszcze więcej.
Lepsze teksty
Chodzi mi tutaj, że większą wagę będzie się przykładać do jakości tekstów. Większość usług związanych z preclami czy katalogami opierały się o prawie ten sam tekst, który był mniej lub bardziej zsynonimizowany. To był gwóźdź do trumny tych wszystkich ręcznych powiadomień. Jeżeli chciało się zdobyć dużo linków, to trzeba było mieszać tekst. Jeden wymieszany tekst na 50 precli, katalogów? :)
A Wy jak uważacie, co będzie działać bardziej lub mniej?
Komentarze 39
Uważam, że będzie to rok masowego stawiania satelit.
Wolę taką pracę niż masowe spamowanie. Im trudniej tym mniej będzie konkurencji. Jak będzie w praktyce zobaczymy na początku 2015:D
Ceny na pewno wzrosną, choć nie zabraknie firm oferujących pozycjonowania za 20zł. Zgadzam się też z tym, że mocne portale łatwo wchodzą do topu, nie raz spotkałem się z sytuacją, jak to umieściłem artykuł sponsorowany z linkiem który przegonił stronę pozycjonowaną.
Myślę jednak, że pobyt na precle czy systemy wymiany linków dalej pozostanie na dobrym poziomie. Dzięki nim można dywersyfikować IP.
Z drugiej jednak strony, pewnie wielu z Was, widziało strony w topie, które miały kilkaset dobrych linków a te które miały kilka tysięcy były za nimi.
Co do punktu o lepszych tekstach. W pełni się z tym zgadzam, widać to od dawno po naszych klientach, że zamawiają już jedynie teksty wysokiej jakości. Popyt na precle spadł niemal do zera. Za to, co trochę mnie dziwi, zapotrzebowanie na teksty synonimizowane w ogóle nie spada, a wręcz rośnie.
spam spam i jeszcze raz spam !
Sporo firm jednoosobowych/dwuosobowych zacznie próbować stawiać swoje serwisy i je pozycjonować.
Myślę że zmaleje strefa "szara" jeżeli chodzi o SEO, czyli Ci, którzy mówili że są white lub black, a w rzeczywistości preclowali i katalogowali bez pomysłów.
Blackhat i totalny spam dalej działa, i wchodzi jak w masło, ale wiadomo nie można tego stosować do klientów i na dłuższą metę.
Także wg mnie będzie rósł i spam (dobrze przygotowany i na szeroką skalę) i brandy ;)
Bardzo ciężko prorokować co będzie w 2014, Google lubi zaskakiwać, nikt nie spodziewał się takich zmian jakie nadeszły w 2013, może to ta 13 przyniosła pecha :)
Według mnie będą dwa trendy:
1. dla cierpliwych klientów - droższe pozycjonowanie ich podstawowej domeny,
2. dla tych mniej cierpliwych - produkcja satelit i napierniczanie linkami :)
Pozdr.
Pewnie warto jeszcze dodać do listy sponsorowane/eksperckie artykuły, bez linków w treści. Google wprowadzając Author Rank pośrednio chce pokazać, że coraz większą wagę przykłada do najwyższej jakości treści i, co więcej, od jakiegoś czasu zaczyna ją sam rozpoznawać.
A niby w jaki sposób G ocenia jakość treści? Proszę Was?
Będzie to rok serpowej schizofreni.
Z jednej strony brandowe strony firm, którym zależy na utrzymaniu tej samej domeny, czyszczące własne profile w ramach akcji 'sprzatamy świat dla Google'.
Z drugiej strony masa domen efemerów, pojawiających się i w razie uwalenia zastępowanych nowymi. Linkowanych do bólu po to by wypłynąć, zgarnąć ruch, zarobić, jak do piachu to od nowa.
Ci drudzy będą pracowicie auto linkować, ci pierwsi linkować na przedszkolaka- będą przy tym kląć jak szewc, że tyle spamu wkoło i będą donosić na tych drugich ;-)
Zgodzę się w 100% z tym, że SEO stanie się droższe. Przez to mniejsze firemki, będą rezygnowały z tej usługi.
Na pewno, więcej firm wprowadzi inny model rozliczenia niż "za efekt" :)
A mnie się wydaje, że wszystko ucichnie i wróci do normy. Chyba, że gugielek będzie nas szczuł kolejnymi zwierzątkami. Siędzą i myślą co tu jeszcze spierniczyć.
Wg mnie gugiel idzie w złą stronę, jak tak wszystko zbanują to nic nie znajdziemy i po co nam wtedy gugiel ?
Czy inne bingi itp też robią takie rewolucje, bo nie jestem w temacie innych wyszukiwarek ?
W pełni się zgadzam. Dodałbym jeszcze tylko, że spodziewam się sporego wysypu filmików reklamowych na Youtubie, bo póki co można je w miarę szybko i tanio wypozycjonować i podejrzewam też, że wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem zacznie się skupiać na tworzeniu i pozycjonowaniu własnych serwisów, na których będą chcieli zarabiać, bo właśnie jak już ktoś wcześniej napisał, dużo mniejszych firm zrezygnuje w ogóle z pozycjonowania ze względu na wyższe koszty.
Zgadzam się z @Gnum - IMHO zanim rynek dojrzeje będziemy jeszcze trochę spamować - satelitki/web2.0. Dużo niższy koszt w porównaniu do "tradycyjnego" pozycjonowania.
@tobek - Google zaczyna mierzyć wartość tekstu m.in. poprzez liczbę jego udostępnień, "lików" itp. Tak naprawdę to użytkownicy oceniają treść, Google tylko zbiera te dane.
Czym się różni "satelita" od "zaplecza" ?
Patrząc na zakupy, umowy itp Googla.
moim zdaniem wprowadzą "TrustRank" dla Autorship LUB będzie on miał duży wpływ na obecny TrustRank. Im więcej poważnych osób pisze na portalu tym lepiej oceniany bedzie portal i odwrotnie.
Przesłanki z socialmedia już są w analytics, CTR wg autora już jest w GWT.
Czyszczenie autorship w wynikach już było...
W najbliższych latach: semantyka i autorship.
On site SEO połączone z umiejętnym linkowaniem.
Zgadzam się z kilkoma przedmówcami - mnóstwo satelit, dzięki czemu popyt na działania i usługi typowo spamerskie/blackhatowe utrzyma się, a prawdopodobnie nawet wzrośnie.
Z drugiej strony witryny, które nie mogą sobie pozwolić na otrzymywanie kar, których koszty pozycjonowania znacznie wzrosną - co z kolei da dodatkowe budżety na inne formy marketingu w sieci - warto poszerzać ofertę jeśli dotychczas zajmowało się tylko pozycjonowaniem.
Wszystko trafnie opisane. Myślę, że pozycjonowanie zmieni się raczej w promowanie stron.
Początkowo zmiany w algorytmach trochę mnie przeraziły. Jednak z czasem oceniam je na plus. Zmusiły mnie to wysilenia szarych komórek, przez co znalazłem nowe lokalizacje na linki z bardzo mocnych polskich serwisów. Pozycje idą do góry, ruch rośnie!
2014 - jakość nie ilość
Sądzę, że działające i mocne portale zarabiające na reklamach zaczną w większym stopniu oferować usługę "publikacji artykułu" z linkiem. To się już zresztą dzieje.
No i większe koszty pozycjonowania będą skutkować większym zainteresowaniem reklamą (nie tylko AdWords, chociaż Google już liczy kasę za kliknięcia). Wszelkie inne rodzaje promocji będą w cenie.
w 2014 stawiam na starsze domeny, optymalizację i dobrą treść
Jaki będzie dla seo rok 2014? tego nawet google nie wie ;)
Dojdziemy - już niedaleko - że każdy będzie się zajmował swoja witryną
Teksty droższe, seo droższe, zarobki z adsense bez zmian.
Lipnie będzie.
Lepsza jakość tekstów? Jako copywriter ogromnie sobie tego życzę ;) Wątpię jednak, że nagle zmieni się podejście pozycjonerów. No chyba, że zaczną wymagać coraz wyższej jakości za coraz bardziej psie pieniądze - mam nadzieję, że doprowadzi to kiedyś (daj Boże!) do wykruszenia się gimbazy z rynku.
Jestem ciekawy jak będzie wyglądało kontekstowe podejście do tekstów i fraz w przypadku języka polskiego. O ile w angielskim działa to coraz lepiej to nasz rodzimy język jest zdecydowanie trudniejszy - ciekawe czy "context algorithms" dadzą sobie z nim radę ;)
Mamy jużÂ 21.01 a większych zawirowań ani updatów jeszcze nie było.
a ja myślę że nastąpi powróci do linkowania fraz a nie adresów url
Nie zgodzę się z tym, że nie było żadnych zawirowań. Obecnie trend jest taki, że Google nie miesza co jakiśÂ czas, ale robi to stale. Pozycje zmieniająÂ się każdego dnia.
Koszt pozycjonowania na pewno wzrośnie. Tak jest już od jakiegoś czasu i nie zapowiada się, abyś coś się zmieniło. Publicznych miejsc z linkami dofollow, już jest jak na lekarstwo, prywatne sieci blogów przekazują coraz mniej mocy (bez względu na zróżnicowanie). Social media nie pomagają i zdaje się nic nie zmieni się w tej materii w najbliższym czasie. Wydaje się, że tylko content marketing jeszcze może być pomocny.
Najgorzej czuje się w dniach 6-10 każdego dnia miesiąca. Czemu, nawet w tym roku 8 stycznia zafundowało nam zmiany...a dziś 3ci ciekawe co będzie za tydzien
Po lipcu zeszłego roku zainteresowanie katalogami i preclami radykalnie spadło. Pozycjonerzy coraz częściej usuwali linki niż je dodawali. W tym momencie nabierają wartości linki z zadbanych i wartościowych serwisów tematycznych. Zamiast oferować za grosze przestrzeń dla AdSense chętniej będą ją oferować ją na artykuły czy wpisy sponsorowane.
Spamu powinno być mniej, ale za to lepszej jakości, trudniejsze do wykrycia. Czy będzie drożej? Tego bym nie przesądzał.
Mam nadzieje że nie będzie już tak drastycznych zmian jakie przyniósł zeszły rok
No cóż, jak w wielu dziedzinach życia... liczy się jakość, a nie ilość. Szkoda tylko, że Google tak często zmienia swoje algorytmy.
Pozdrawiam,
Piotr
Moim zdaniem, nie należy lekceważyć sieci społecznościowych. Wiadomo, że na ich prowadzenie trzeba mieć większy budżet ale tak samo jest z Content Marketingiem. Prowadzenie profili na portalach społecznościowych buduje zaangażowanie użytkowników i autorytet firmy a treści tam publikowane mają dużo większą szansę stać się wirusowymi.